de afgelopen dagen... - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Edwin Dorp - WaarBenJij.nu de afgelopen dagen... - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Edwin Dorp - WaarBenJij.nu

de afgelopen dagen...

Door: MenE

Blijf op de hoogte en volg Edwin

23 Juni 2011 | Griekenland, Athene

Dinsdag zijn we een tourtje langs diverse bezienswaardigheden wezen maken.
O.a. het Arkadi klooster met een mooi kerkje middenin (redelijk bewaard gebleven ondanks een zelfopofferings-explosie van de Kretanen in hun strijd tegen de Turken in 1866), het dorpje Eleftherna.
Daarna door via de bergen en mooie uitzichten naar Margarites waar allerlei zaakjes ziten met handgemaakt aardewerk (alle shopjes hanteren overigens ong. dezelfde prijs, terwijl ze toch verschillende stijlen hebben.).
Daarna door naar Spili (wat al bijna bij "huis" is.
Hier hebben ze een Venetiaanse 'fontein' met 19 leeuwekoppen verder weer een klein leuk dorpje.
hiervandaan via een schitterende binnendoorweggetje! over de berg (waar we zeker 6 gieren tegelijk hebben zien vliegen, geweldig!!) heen terug naar onze bekende Kourtaliouki-kloof en weer naar huis.

Woensdag hebben we een "snorkel?....trip' gemaakt naar de watervallen bij de ?'oorsprong' van het bronwater wat in Plakias uit de kraan komt. dit is behoorlijk wat klim en klauterwerk door het water.
(nadat je al 300 middeleeuwse treden de kloof afgedaald bent!) de zelfde als in ons verslag van de 1e dagen, maar dan nog verder naar beneden.
Dit was behoorlijk vermoeiend, maar leuk om een keer gezien te hebben.
En ondanks dat ik weinig tot geen leven verwachte zaten er meerdere grote palingen !!.
Monica is hier ook nog een flink stuk in mee geweest, maar het laatste stukje lukte het niet omdat je dan echt door je snorkel moet ademen i.v.m de waterval en nogal wat kracht nodig hebt om tegen de stroom en rotsen in te gaan.

'S-avonds een 'nacht'duik vanaf het strand in Shinaria.
hier gaan ze overdag ook heen als de boot niet vaart.
Een schitterende duik van een uur waarin we veel hebben gezien.
Zeenaald, meerdere grote en kleine octopussen, sepia, heremietkreeften, Grote en kleine Beerkreeften !!, jagende zeekomkommers, kleine steenvissen, enz.
Daarna terug naar de duikschool om weer "together" alles te spoelen en logboek in te vullen.
Waarna er traditioneel door de vrouw van de eigenaar pannekoeken zijn gebakken.

Zodat de hele duikgroep en een aantal eega's, waaronder Monica, die mee zijn geweest met z'n allen nog ff lekker wat hebben gegeten.
Zodat we uiteindelijk om ca. 01.00 uur pas gingen slapen.

Dus vandaag een lekker rustig dagje aan het zwembad om uit te rusten en de spierpijn van klauteren te laten zakken.

P.s. :
Gelukkig is de wind vanmiddag enigzins minder geworden, want de afgelopen 1,5 dag was het ca. windkracht 5/6 met stoten tot kracht 8 !!. Alles vasthouden !!!
Voordeel was dat het niet zo extreem heet was, maar wel lekker om te verbranden......
Dus hopelijk is het morgen rustig want dan ga ik weer duiken vanaf de boot. (dus Monica de 2e verplichte rustdag! ;-) )

That's all for now Folks
Kali Spera !.
M&E

• 23 Juni 2011 - 17:49

Alexander:

dus toch een active vakantie!? die wind, is die altijd aanwezig? dat maakt bootduiken een stuk onplezierig of niet aan de orde. verder klinkt het wel mooi.
    veel variatie in zeeleven! ga nog naar iets speciaals duiken komende duiken?
    nog een grotje in of iets anders?
    Wij gaan voor Egypte denk ik. maar nog even met M&M overleggen. veel plezier nog en we spreken elkaar later.

• 23 Juni 2011 - 18:49

Ma:

hallo luitjes , wat een activiteiten ,hebben jullie ondernomen ,ik word al moe als ik het lees. Maar wel leuk om te lezen dat je zo veel ziet daar.Nou nog veel duikplezier , en monica vermaakt zich denk ik ook wel .
    groetjes ,ma.

• 24 Juni 2011 - 19:59

M&E:

wind is elk jaarin juni, alleen aan zuidkant van eiland, dus hier.
    dus bootduik ging vanmorgen niet door, mocht niet van Kustwacht!.
    had wel gekund want wij gingen in A: een baai waar we later langsreden met busje, was helemaal glad/strak water, inde luwte.
    och mooie kantduiken gemaakt (weer beerkreeft, octopus, heremietkreeeften grote Groupers, anemoon, veersterren, enz.).
    geen grotten.
    en mooie kleine witte naaktslakjes !!.
    scpeciaal duik/foto/doel: proberen om heremietkreeft goed op foto te krijgen.

M:
    Ja leuke mensen ontmoet uit Oude Tonge dus monica vermaakt zich ook prima!.
    Kali Niesta!
    (Welterusten/goedenacht)

• 25 Juni 2011 - 18:27

Ma:

hallo M&E, wat blijft het toch mooi om te zien hoe het er daar onder water uitziet, maar ook op het eiland is het heel mooi getuige de foto,s .
    En alls komt heel goed over via de mail. groetjes,MA.